Miljoenen streams, geen ticket sales: wat zegt het online succes van een artiest?

Mensen zijn dol op cijfers en promotors en programmeurs al helemaal. Waar voorheen naar de volgers op Instagram en Facebook werd gekeken, spelen nu vooral het aantal streams op Spotify een doorslaggevende rol. Maar staan het aantal streams op een wereldwijd gebruikt platform wel in verhouding tot de gages die veel artiesten tegenwoordig vragen?

Volgers: wat zegt dit over het succes van een artiest?

Zoals gezegd, de volgers op social media spelen steeds minder vaak de hoofdrol. Die bubbel lijkt doorgeprikt, na grote debacles met celebrities die ‘likes’ of volgers kochten. Voor diegene die wel op een eerlijke manier volgers hebben verworven, is het vaak maar de vraag of de volgers überhaupt relevant zijn voor de Nederlandse of Belgische markt. Want wat heb je aan 100.000 volgers als 80% hiervan zich in Azië bevindt? Dan ben je aan deze kant van de wereld misschien alsnog een nobody, op social mediavlak. Waarschijnlijk is een hoge artiestenfee dan niet gerechtvaardigd. Probeer daarom altijd door te vragen naar lokale cijfers. Probeer ook erachter te komen of de artiest bij andere organisaties garant stond voor een boost in ticket sales.

Streams: wat zegt dit over het succes van een artiest?

Spotify-streams lijken the next best thing te zijn, want maar liefst 3 miljoen Nederlanders maken gebruik van de streamingdienst. Toch moet hier weer met enige voorzichtigheid naar de data gekeken worden. Hoeveel van de streams komen van een Nederlandse gebruiker? En hoeveel keer speelde dezelfde gebruiker deze muziek af en bestaat deze gebruiker daadwerkelijk?

Win advies in bij een boekingskantoor 

De streamingcijfers zijn dus niet zo waterdicht als gedacht, maar dat betekent niet dat we geen vertrouwen meer mogen hebben in de online statistieken. Ga uit van je eigen instinct en bepaal met gezond verstand of een artist fee gerechtvaardigd is of kan worden door middel van ticket sales. Kom je er nou niet uit, dan kun je ook advies inwinnen bij een boekingskantoor als Thunder Agency.

Met ervaring aan beide kanten van de tafel als programmeur en als promotor is een gedegen inschatting zo gemaakt. Op die manier blijf je niet met vragen zitten, ook niet als de affiniteit met de muziek niet zo diepgeworteld in het DNA zit, want met de snelheid van alle ontwikkelingen zie je vaak door de bomen het bos niet meer.

Tekst door: Roy Habets