De festivalzomer is geannuleerd. Tot 1 september vinden er geen grote evenementen meer plaats. Ook wordt langzaam duidelijk dat de evenementenbranche een van de laatste sectoren is die weer open kan, mogelijk zelfs nóg later dan 1 september. Dat klinkt allemaal ontmoedigend. Maar komen er ook positieve ontwikkelingen voort uit deze situatie? Zorgt de corona-crisis misschien ook voor een nieuwe creatieve impuls onder artiesten?
Het is af en toe moeilijk je hoofd niet te laten zakken. Veel professionele artiesten zitten plotseling zonder werk. Opkomende talenten met een gevulde agenda hebben het gevoel dat ze hun momentum niet grijpen. Het belangrijkste seizoen om jezelf op de kaart te zetten is in één klap verdwenen.
Tegen alle artiesten willen we zeggen: hou vol.
De corona-crisis kan ook bijdragen zorgen voor een nieuwe impuls in de muziek- en evenementenbranche. Een frisse generatie artiesten (niet samengevat door leeftijd maar door creativiteit) die – zodra de markt in de toekomst weer open mag – klaar staat om zichzelf te uiten.
Waarom de corona-crisis kan zorgen voor een nieuwe impuls onder artiesten:
Artiesten kunnen hun eigen momentum bepalen
Organisatoren boeken tussen de herfst en het voorjaar het grootste gedeelte van hun line-ups voor het komende seizoen. Dit betekent dat een artiest zijn of haar momentum moet pakken én volhouden in de juiste tijd van het jaar. Stel, een DJ heeft een hit in de maand mei. Dat is te laat om boekingen te krijgen in het huidige seizoen, maar te vroeg voor het volgende seizoen.
Nu heeft een artiest de tijd om zijn momentum op te bouwen en vast te houden. Muzikanten en DJ’s die hun act perfectioneren, zoveel mogelijk goede muziek uitbrengen en de tijd gebruiken om een online fanbase op te bouwen, worden interessanter om te boeken. Je zult daarom zien dat na de crisis sommige artiesten harder gegroeid zijn dan andere acts, omdat ze de crisis beter naar hun hand hebben weten te zetten.
De budgetten gaan omlaag
Een logisch gevolg op het annuleren van festivals, is dat organisatoren hun verliezen gaan dekken met komende edities. We verwachten daarom dat veel organisatoren gaan snijden in hun artiestenbudgetten. Dat klinkt misschien negatief, maar kan er ook voor zorgen dat er meer ruimte komt voor nieuw talent of artiesten met een sterke fanbase.
Iedere stap vooruit voelt als een overwinning
We proberen hier niet de mental coaches uit te hangen. Maar iedere release, boeking of goede show gaat meer dan ooit als een overwinning voelen. Dit soort positieve momenten hebben een positieve uitwerking op je creatieve mindset.
Omdat de samenleving gefaseerd open gaat en kleinere locaties en evenementen waarschijnlijk eerder open mogen dan de grote festivals, verwachten wij mogelijk een nieuwe impuls in underground evenementen, kleine feesten en danscafé’s. Het verleden heeft uitgewezen dat dit dé plekken zijn waar uiteindelijk interessante muzikale ontwikkelingen plaatsvinden. Ligt de geboorteplaats van house niet ook in één club in Chicago? Of de plotselinge opkomst van dubstep in kleine kraakpanden in Londen?
Veel opvallende en invloedrijke creatieve uitingen ontstaan juist uit de meest onwaarschijnlijke plaatsen of momenten in de geschiedenis. Vaak ook in een klein en donker hoekje.
Programmeurs worden creatiever
We spraken al diverse organisatoren die aangaven bij terugkeer minder voor de hand liggende line-ups te gaan programmeren. Eén van de redenen is dat bekende namen vaak veel geld kosten en daar minder budget voor is. Een andere reden is dat ze verwachten dat het publiek dankbaar zal zijn zodra het naar buiten mag en meer waarde gaat hechten aan de muzikaliteit en totaalbeleving van hun evenement. Een enkeling sprak de verwachting uit dat ze een gedeelte van hun oude publiek zullen kwijtraken en dat er een nieuwe generatie feestgangers voor het eerst kennis zal maken met hun festival. Ook zien de organisatoren dat bepaalde niche genres online sterk in opkomst zijn.
Kortom: ook dit soort overwegingen dragen eraan bij dat we veel nieuwe namen op de affiches verwachten. De muzikanten en DJ’s die de corona-periode gebruiken om een nieuwe doelgroep aan zich te binden met onderscheidende muziek en online content creëren een voorsprong op de rest.
De sound veranderd
Doordat festivalliefhebbers een heel seizoen binnen moeten blijven, komen ze op andere manieren in aanraking met nieuwe muziek. De do-it-yourself “Spotify-pop” sound doet het nu met name goed op de oordopjes, maar gaat meer hits voortbrengen die men op de dansvloer wil horen.
Naast het stevige, monotone elektronische geluid dat de festivalscene domineerde, komt er ook langzaam weer plaats voor meer organische en muzikale tracks, omdat dit voor een groot gedeelte van de luisteraars nu eenmaal lekkerder klinkt als ze aan het afwassen zijn.
Het tempo van tracks gaat omlaag: Spotify merkt nu al dat luisteraars tijdens de corona-crisis meer luisteren naar songs met een lagere energie.
De artiest die hierop weet te anticiperen en eigen publiek aan zich bindt, is de artiest die in het post-corona tijdperk de boekingen binnen haalt.
Elektronische live-acts worden populairder
Live-streamen is op dit moment enorm populair. Het is voor artiesten een van de weinige manieren om contact met hun fans te creëren en te onderhouden.
Het zorgt er ook voor dat artiesten met een elektronische live-act sneller opvallen. Het is visueel interessanter om te kijken naar een artiest die live muziek maakt dan de zoveelste DJ die plaatjes aan elkaar mixt. Zeker als bij die laatste de stream steeds uitvalt, omdat de copyright-politie ingrijpt.
Voor elektronische live-muzikanten en live-acts is dit dé tijd om eigen werk te laten zien en horen. De nieuwe generatie artiesten die met deze streams veel fans weten te bereiken, bewijzen hun online waarde en zullen sneller geboekt worden in het post-corona tijdperk.
Kortom
We zeiden het al eerder in onze vorige blog: zit niet bij de pakken neer. Creëer je eigen momentum. Nu is de tijd om een grotere fanbase op te bouwen.