Nu is de tijd om een grotere fanbase op te bouwen. Nu de wereld tot stilstand is gekomen en de muziek- en eventbranche genadeloos hard wordt getroffen, is paniek wellicht jouw eerste reactie. Waar bekende dj’s en artiesten met hoge gages hopelijk nog een spaarpotje hebben voor moeilijke tijden, zijn het vooral de opkomende of line-up-ondersteunende professionele artiesten die het financieel moeilijk krijgen door de grote hoeveelheid annuleringen en vooruitgeschoven releases.
Er is noodgedwongen maar één richting die je als artiest uit kunt in dit geval, en dat is vooruit. Nú is de tijd om te investeren in zaken die misschien voorheen niet al je aandacht kregen, omdat je te druk was met optredens en opnamesessies. Nú is de tijd om jouw fanbase op te bouwen. Samen met ons marketingbroertje REACTIVATORS hebben we enkele tips en voorbeelden uitgewerkt die je hopelijk inspiratie bieden om weer aan de slag te gaan.
Werk aan je content
We hoeven je waarschijnlijk niet uit te leggen hoe belangrijk content is om een relatie op te bouwen met je fans. Met goede content word je beter zichtbaar én kun je nieuwe fanrelaties opbouwen.
Misschien denk je wel dat het maken van content moeilijk is omdat je (nog) geen muziek hebt om te delen.
Bij dezen: het gaat niet altijd om jouw muziek. Je volgers willen je ‘echte’ ik zien. Laat zien waar je óók in geïnteresseerd bent: film je kookskills, introduceer je hond, geef boekentips, schrijf die blog, laat zien hoe goed je kunt hooghouden, etc.
Je volgers checken jouw posts niet alleen voor muziek; ze willen bovenal vermaakt worden. Kort, snel, en daarna gaan ze weer door naar de volgende post. Zorg dat je hun aandacht vangt.
Maak video’s of ga streamen
Het lijkt inmiddels wel of alle dj’s live sets streamen op sociale media, waardoor dit wellicht een schot voor open doel lijkt. Toch is dit een goede manier om in contact te blijven met je volgers. Met een onderscheidende livestream val je op. Zo heeft Groove Safari een set opgenomen op een ruïne in Valkenburg en daarmee zelfs de krant gehaald.
Deze tip geldt dan ook vooral voor muzikanten die in no time een track kunnen opbouwen: iets wat visueel interessant is om te zien. Kijk of je hierbij connecties kunt maken met collega’s: niet alleen werkt samenwerken inspirerend, het zorgt er ook voor dat je kunt profiteren van elkaars netwerk. Zet je ego aan de kant, we moeten deze periode samen doorkomen.
Zo is LoMalo begonnen met The Homework Club, waarbij hij iedere paar dagen nieuwe muzikanten uitnodigt om samen te werken. Zo ontstaat er in korte tijd een serie met leuke muziek, die ervoor gezorgd heeft dat zijn fanbase gestaag groeit en terugkeert naar zijn pagina’s.
Reageer op je volgers!
Als iemand op straat gedag zegt, dan groet jij terug. Zo niet, dan ben je een botte hond. Toch zien we helaas nog vaak genoeg dat artiesten niet reageren op volgers die reacties plaatsen onder hun content. Ben jij er zo een, dan willen we jou bij dezen op het hart drukken om toch te reageren! Niet alleen met een simpele emoji, maar met een persoonlijk berichtje: “Thanks Ellen, supertof dat je mijn plaat deelt!”
Van een geïnteresseerde maak je op deze manier een fan, van een fan maak je een superfan. Superfans streamen je nieuwe platen als eerst, komen naar je optredens, kopen merchandise en vertellen hun vrienden hoe tof jij bent. Het reageren op sociale media is de eerste en belangrijkste stap om een connectie te maken met je doelgroep. Zo zorg je ervoor dat, wanneer alles over is, je populariteit gegroeid is en je interessanter bent om te boeken.
Release die demo’s!
Een van de weinig mooie dingen aan deze tijd is dat iedereen gedwongen wordt in het moment te leven. Mensen begrijpen in deze situatie heus wel dat als je iets ‘in het moment’ uitbrengt, dit misschien niet direct het kwaliteitsniveau heeft dat ze van je gewend zijn. Het verschil in kwaliteit kan bijvoorbeeld liggen aan het feit dat je jouw tracks niet kunt laten masteren.
Waarschijnlijk heb je bergen demo’s liggen van oude tracks die je normaal gezien niet uit zou brengen. Nu kun je dat wel, juist dankzij deze crisis. Op Spotify zijn de afgelopen weken een hoop demo-albums uitgebracht door gevestigde artiesten, waarbij duidelijk wordt aangegeven in welke periode deze tracks zijn opgenomen.
Wil je dat liever niet, release dan de demo’s onder een alter ego, of bied ze aan bij een royalty-free website zodat video-editors ze als achtergrondmuziek kunnen gebruiken in producties. Iedere stream en iedere euro is er één.
Doe groot onderhoud aan je profielen
Overal je nieuwe persfoto doorvoeren, je bio herschrijven, je huisstijl aanpassen, je Apple Music-profiel claimen, de Spotify-afspeellijsten updaten: noem het maar op. Iedere muzikant heeft wel een lijstje zaken liggen die eigenlijk nog moeten worden gedaan. Je hebt nu de tijd. Gebruik deze.
Anderzijds kan dit ook de fase zijn waarin je investeert in kanalen die voorheen niet zo interessant waren. Kan jouw Instagram wel een boost gebruiken? Investeer tijd in het vinden en volgen van potentiële fans. Zorg ervoor dat je daadwerkelijk contact met ze krijgt (zie ook: Reageer op je volgers!)
Bestaat jouw fanbase vooral uit jongeren? Investeer in TikTok. Steeds meer muziek bereikt via TikTok de hitlijsten. Zo ging Rowen Reecks onlangs viraal op TikTok met een video waarbij hij zichzelf in een Justin Bieber-video plaatste. Maar zelfs al heb je geen green screen of edit-skills: het draait om je eigen creativiteit. Die heb je genoeg toch?
Meer info? Neem contact met ons op!
Samen met ons marketingbroertje REACTIVATORS hebben we jarenlange ervaring met het in de markt zetten van artiesten en evenementen. Nu bieden we (online) sessies en advies waarbij we samen naar jouw artiestenprofielen kijken en je helpen aan een grotere fanbase. Neem contact met ons op voor meer informatie.